Udgivet i Alle artikler

Telefonnummer 88184665 – Hvem ringer?

Af Gardasøen.dk

Ring - ring - ring… Du sidder måske og drømmer dig væk til det azurblå vand ved Gardasøen, da telefonen pludselig forstyrrer idyllen. Displayet lyser op: 88 18 46 65. Hvem i alverden gemmer sig bag det nummer, og hvad vil de dig netop nu?

Hvis du allerede én gang - eller ti - har oplevet, at netop 88 18 46 65 ringer på skæve tidspunkter, er du langt fra alene. Opkaldene dukker op hos danskere landet over, og internettet flyder med blandede fortællinger om alt fra uskyldige meningsmålinger til stædig telemarketing og mulige svindelforsøg.

I denne guide dykker vi ned i brugernes egne rapporter, afslører hvem der formentlig står bag røret - og ikke mindst giver dig konkrete råd til, hvordan du håndterer opkald, der ødelægger feriestemningen (eller bare en stille hverdag). Læs med, og få ro i både øre og sind, før du vender tilbage til planlægningen af din næste tur til Gardasøen.

Hvem ringer fra 88 18 46 65 – og hvad vil de?

Det er langt fra entydigt, hvem der gemmer sig bag telefonnummeret 88 18 46 65, men ifølge de fleste brugerrapporter er der tale om et callcenter, som hovedsageligt foretager telefoniske spørgeskemaundersøgelser. Flere peger på analyseinstituttet Epinion, der tidligere har brugt netop dette nummer - hvilket underbygges af, at nogle modtager SMS’er med afsendernavnet ”Epinion”. Samtidig nævner andre, at opkalderen udgiver sig for eksempelvis kommunen eller netselskabet Radius, og enkelte oplever deciderede salgs- eller phishingforsøg.

Hyppigst nævnte formålEksempler på spørgsmål
Politiske meningsmålinger ”Hvem vil du stemme på til næste folketingsvalg?”
Kundetilfredshedsundersøgelser ”Hvor tilfreds er du med Radius’ el-forsyning?”
Salg/telemarketing (få rapporter) Tilbud på forsikring eller el-aftale
Mulig svindel/identitetsspoofing Udgiver sig for kommunen eller Netselskab for at få persondata

Brugernes oplevelse kan opsummeres sådan:

  1. Påtrængende frekvens - gentagne opkald, ofte flere gange samme dag, gerne om aftenen og i weekenden.
  2. Spam-karakter - mange har blokeret nummeret og kalder det ”nuisance” eller ”chikane”.
  3. Robinson-overtrædelse - flere modtager opkaldet, selv om de er tilmeldt Robinsonlisten.
  4. Variation i numre - der anvendes tilsyneladende flere beslægtede 88-numre for at øge chancen for at få svar.

Selv om Epinion generelt anses for et seriøst analyseinstitut, skaber de mange og sene opkald frustration, og der er rapporter om aktører, der misbruger nummeret til mindre legitime formål. Derfor vælger mange at blokere 88 18 46 65 eller helt lade være med at svare.

Sådan håndterer du opkald fra 88 18 46 65

Nedenfor finder du en række konkrete råd til, hvordan du bedst håndterer de ofte påtrængende opkald fra 88 18 46 65 - uanset om der reelt står Epinion, et andet callcenter eller en svindler i den anden ende af røret.

  1. Overvej først, om du overhovedet vil svare
    Hvis du ikke ønsker at deltage i telefonundersøgelser, så lad opkaldet gå til telefonsvareren. Et legitimt analyseinstitut indtaler som regel en kort besked.
  2. Giv aldrig følsomme oplysninger
    CPR-nummer, MitID-koder, kreditkort- eller kontooplysninger bør aldrig efterspørges i en seriøs survey - og du bør aldrig oplyse dem, hvis nogen alligevel spørger.
  3. Verificér henvendelsen
    Er du i tvivl om ægtheden, så afslut høfligt samtalen og ring selv til virksomhedens officielle hovednummer (find det via deres hjemmeside). Her kan du spørge, om de aktuelt foretager telefoninterviews fra 88 18 46 65.
  4. Kræv dine GDPR-rettigheder
    Bed om:
    • Navn på virksomheden og den ansvarlige for behandlingen af dine data.
    • At blive frameldt deres ringeliste og få bekræftet, at dine data slettes eller markeres som “må ikke kontaktes”.
  5. Blokér og filtrér
    • Brug mobilens indbyggede funktion til at blokere nummeret.
    • Aktivér “Stil opkald fra ukendte/suspekte numre på lydløs” eller installer en call-blocker-app.
    • Vær opmærksom på, at callcentre ofte ringer fra flere nærtliggende numre (f.eks. 88 18 46 66, 67 osv.).
  6. Tilmeld dig Robinsonlisten
    Er du ikke allerede tilmeldt, kan du gøre det gratis via borger.dk. Det forhindrer ikke alle undersøgelser, men lovpligtig telemarketing skal respektere dit fravalg.
  7. Anmeld uønskede eller falske opkald
    • Ved ulovlig markedsføring: Forbrugerombudsmanden.
    • Ved decideret svindel: Politiet (114) eller digital anmeldelse.
    • Del gerne din oplevelse i offentlige nummerfora - det hjælper andre med at identificere spamnumre.
  8. Afslut når som helst
    En seriøs interviewer (fx Epinion) vil acceptere et høfligt “nej tak” - også midt i spørgeskemaet. Læg blot røret på, hvis tonen bliver ubehagelig eller tidsforbruget for stort.

Med ovenstående trin sikrer du, at du bevarer kontrollen over dine personlige oplysninger - og bruger din tid på det, der er vigtigst for dig.