Udgivet i Alle artikler

Ringet op af telefonnummer 63 10 59 83 – Ignorér?

Af Gardasøen.dk

Ringer din telefon igen og igen fra nummeret 63 10 59 83 - og får du en mærkelig mavefornemmelse, hver gang displayet lyser? Du er langt fra den eneste. I de seneste måneder er vores indbakke her på Gardasøen.dk flydt over med beretninger fra læsere, der oplever gentagne, påtrængende opkald fra netop dette nummer. Fællesnævneren? En ukendt stemme i den anden ende, der præsenterer sig som repræsentant for ASE eller et telemarketing-bureau, som gerne lige vil tale om din a-kasse.

Men er det egentlig sikkert at besvare opkaldet? Hvad er det for en kampagne, der kører - og hvad gør du, hvis du helst vil gå helt fri? I denne guide dykker vi ned i læsernes oplevelser, peger på de mest tydelige røde flag og giver dig en trin-for-trin-plan til, hvordan du effektivt kan beskytte både dig selv og dine personlige oplysninger.

Læs med, og bliv klogere på om du skal tage telefonen, lade være - eller måske tage næste skridt og indgive en klage.

Hvem står bag 63 10 59 83? Hvad læserne oplever

Mange læsere fortæller, at 63 10 59 83 tilhører et callcenter, der ringer på vegne af A-kassen ASE. En del oplever dog, at sælgeren indledningsvis blot præsenterer sig som “fra ASE”, uden at nævne, at der i realiteten er tale om et eksternt telemarketing-bureau. Formålet er i langt de fleste tilfælde at få dig til at melde dig ind i ASE - eller i det mindste at aftale et senere møde eller udsendelse af materiale.

Typiske kendetegn ifølge vores læsere

  1. Høj frekvens: Flere modtager opkald dagligt eller flere gange om ugen. Bliver opkaldet ikke besvaret, ringes der ofte op igen kort tid efter.
  2. Påtrængende salgs­argumenter: Sælgerne fremhæver lave priser eller “kampagner”, der udløber “i dag” for at få en hurtig tilmelding.
  3. Uklare oplysninger om datakilde: Spørger man, hvor de har nummeret fra, får man sommetider kun et vagt svar som “offentlige registre” eller slet ingen forklaring.
  4. Pludselige afbrydelser: Nogle beretter, at opkalderen simpelthen lægger på, så snart man stiller kritiske spørgsmål eller nævner, at man allerede har en a-kasse.
  5. Målgruppe ud over de erhvervsaktive: Også pensionister og efterlønsmodtagere er blevet ringet op - selv om de tydeligvis ikke har brug for en a-kasse.
  6. Sammenblanding med fag­foreninger: Enkelte oplever forvirring, fordi sælgeren nævner “fagforening” i flæng med “a-kasse”. Det kan give indtryk af, at man får to produkter i ét, selv om der er tale om separate medlemskaber.

Kort sagt peger meget på, at 63 10 59 83 anvendes til aggressiv telemarketing. Selvom ASE er en reel organisation, er det ikke givet, at opkaldene håndteres direkte af dem selv - oftest er det et underleverandør-bureau, som har outsourcet hvervet at skaffe nye medlemmer. Det kan forklare de svingende præsentationer, den manglende transparens og den varierende kvalitet i samtalerne.

Hvis du allerede har en a-kasse, er på pension - eller blot ønsker ro i telefonen - kan det derfor være værd at overveje, om du overhovedet vil tage opkaldet. Resten af artiklen giver dig konkrete råd til, hvordan du håndterer nummeret, hvis det dukker op i displayet.

Bør du tage opkaldet? Vurdering og røde flag

Når 63 10 59 83 blinker på skærmen, er sandsynligheden stor for, at det er et salgs- eller rekrutterings­opkald for ASE. En lang række brugere har markeret nummeret som telemarketing eller decideret spam. Det betyder ikke nødvendigvis, at opkaldet er ulovligt - men det er sjældent vigtigt for dig her og nu.

Typiske røde flag

  • Pres for hurtig tilmelding: Eksempelvis “tilbuddet gælder kun i dag” eller “vi mangler blot dit CPR-nummer for at oprette dig”.
  • Uklare oplysninger om datakilde: Kan ikke svare præcist på, hvor de har fået dit nummer fra, eller svarer undvigende.
  • “Dead call” eller straks-pålæggelse: Nummeret ringer mange gange, men lægger på, når du svarer - et klassisk tegn på automatiske dialere, der måler, hvornår du tager telefonen.
  • Mangler fuldt virksomhedsnavn og CVR: Opkalderen henviser kun til “ASE” uden at give yderligere kontaktinfo.

Giv aldrig disse oplysninger i røret

  1. CPR-nummer
  2. Kort- eller kontooplysninger
  3. Mitra- eller MitID-koder
  4. Andre følsomme persondata, som ikke er strengt nødvendige for en uforpligtende samtale

Hvis du alligevel tager telefonen

Spørg om Hvorfor
Fuldstændigt virksomhedsnavn, CVR-nr. og kontakt-e-mail Så du efterfølgende kan verificere, hvem der ringede.
Hvor de har fået dit nummer fra Telemarketers skal kunne dokumentere et lovligt grundlag for at kontakte dig.
Mulighed for at blive fjernet fra deres ringeliste Du har ret til at sige nej tak til markedsføring - både straks og fremadrettet.

Tip: Notér dato, tidspunkt og navn på den, du taler med. Skulle opkaldene fortsætte, kan noterne bruges som dokumentation over for Forbrugerombudsmanden eller Datatilsynet.

Afslutningsvis er den mest effektive strategi ofte blot at lade opkaldet gå til telefonsvarer eller blokere nummeret. Dit abonnement på fred og ro er vigtigere end et “fantastisk” tilbud, du ikke har bedt om.

Sådan håndterer du det: Blokér, beskyt og klag ved behov

Her er en række konkrete skridt, der hjælper dig med at slippe for 63 10 59 83 - og lignende salgsnumre - uden at gå på kompromis med din sikkerhed:

1. Blokér nummeret med det samme

  1. iPhone: Åbn Telefon » Seneste, tryk på i ved siden af 63 10 59 83 » Bloker denne opkalds­­tager.
  2. Android: Åbn Telefon, hold fingeren på nummeret » Bloker/spam. Visse modeller har menupunktet via .
  3. Tredjeparts apps: Overvej apps som Truecaller eller Hiya, der automatisk markerer kendte spam-numre.

2. Ignorér - Eller verificér ad officielle kanaler

  • Tager du alligevel opkaldet, så bed om fuldt firmanavn, CVR-nr. og hvor de har dit nummer fra. Læg på, hvis svarene er uklare.
  • Ring selv til ASE på deres officielle hovednummer fra hjemmesiden ase.dk og spørg, om de benytter 63 10 59 83 eller et tilknyttet bureau.

3. Begræns fremtidig markedsføring

  1. Tilmeld dig Robinsonlisten på borger.dk - så må virksomheder som udgangspunkt ikke ringe med uanmodet salg.
  2. Træk eksisterende samtykker tilbage (fx nyhedsbreve, konkurrencer, messetilmeldinger), hvis du mistænker, at dit nummer er havnet dér.

4. Udnyt dine gdpr-rettigheder

Du har ret til at få indsigt i, hvem der behandler dine data og hvorfor:

  • Send en indsigtsanmodning til ASE eller telemarketingbureauet og bed om kopi af de oplysninger, de har om dig, inkl. kilde til dit telefonnummer.
  • Ønsker du, at de sletter dine oplysninger, kan du kræve retten til sletning (“retten til at blive glemt”).

5. Klag, hvis reglerne overtrædes

MyndighedNår du bør klageSådan gør du
ForbrugerombudsmandenUlovlige salgsopkald, fx manglende samtykke eller pres for hurtig tilmeldingOnline klageformular
DatatilsynetMistanke om uberettiget brug eller manglende sletning af dine personoplysningerIndsend klage digitalt

6. Gem beviser

  • Tag skærmbilleder af ubesvarede kald og eventuelle telefonsvarere.
  • Før logbog over datoer, tider og indhold af samtaler. Det styrker din sag ved en eventuel klage.

Med ovenstående værktøjer slipper du ikke blot af med 63 10 59 83 - du styrker også dit generelle forsvar mod uønsket telemarketing.